دوشنبه 31 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای بونده شهرستان محمود آباد

روستای بونده شهرستان محمود آباد

روستای بونده شهرستان محمود آباد


نویسنده: روح اله اسحاقی
02 خرداد 1399



تقسیمات کشوری:
 بونده، روستایی از توابع بخش مرکزی  شهرستان محمودآباد  در استان مازندران  است.
جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 564  نفر می باشد.
نوع بافت:

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

90

9

9

فاصله زمان

1:30

0:16

0:16

نام شهر

ساری

محمودآباد

محمودآباد

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد:  تاجروکنار  ، آزادمون
جاذبه ها: آب بندان ، طبیعت
 موقعیت استقرار

روستای بونده

روستای بونده

- روستای بونده با داشتن 200 خانه که 50 واحد آن قدیمی است با داشتن آب بندان به مساحت 60 هکتار با موضوع تفریحی به شرطی که اقدامات زیر انجام گیرد به عنوان روستا مقصد انتخاب می گردد.
1. جاده دسترسی به آب بندان به عرض 4 متر خاکی است باید به عرض 8 متر  اسفالت گردد.
در شرق این آب بندان جنگل واقع شده که از موقعیت خوبی برای جذب گردشگر محسوب می گردد. هرگونه طراحی برای  آب بندان جنگل را می توان به عنوان مکمل طرح مد نظر قرار داد.
این آبندان در سال 69 توسط مردم روستا ایجاد شده که کشاورزان سهامدار این آبندان هستند که بهترین مدیریت بهره برداری محسوب می گردد که می تواند الگویی باشد برای دیگر آب بندانها
آب بندان برق ندارد ولی شورا و دهیاری در حال پیگیری برای گرفتن برق برای آب بندان هستند.
از نظر مشارکت اجتماعی و پذیرش گردشگر مردم تا به حال موافق ایجاد تاسیسات گردشگری نیستند و ترس از این موضوع که آب بندان از مردم گرفته شود و این موضوع باید از طریق مسئولین برای مردم تفهیم و ضمانت نامه آنها داده شود که هدف برای بالا  بردن درآمد جوامع محلی ، مخصوصاً این روستا می باشد. ضمن اینکه دهیار و شورا علاقمند به ایجاد تاسیسات گردشگری هستند.
مردم مخالف شکارچی هستند. باید در این آب بندان شکار پرندگان ممنوع گردد. طبیعت بسیار زیبا و 12 هکتار آب بندان دیگر این روستا و موقعیت اقلیمی این آب بندان و فاصله داشتن آن با روستا پرندگان زیادی این آب بندان را محل زندگی خود انتخاب می کنند. شناسایی این پرندگان بهترین جاذبه برای گردشگری محسوب می گردد.
عمق این آب بندان 8 تا 10 متر است. آب بندان هیچ وقت خشک نمی گردد. بنابراین برای ایجاد تاسیسات گردشگری در سطح 1 مناسب است.
خانه های شناور ، ورزش های هیجانی ، زدن اسکله در داخل آب بندان ، پذیرایی در قالب غذاهای محلی و سنتی  از هر استان در غرفه هایی که همه آنها از چوب و مصالح بومی ساخته می شود مکان خوبی برای جذب گردشگر محسوب می گردند.  
آب بندان برق ندارد ولی شورا و دهیاری در حال پیگیری در این مورد هستند.
ماهیگیری توسط گردشگر در این آب بندان یکی از جذابیت های بسیار مهم گردشگر محسوب می‌گردد.
یکی از ویژگی های مهم این آب بندان وجود  چاه به عمق 120 متر که به صورت آرتزین آب بندان فواره می کند  می توان نام برد. زدن استخر روباز که آب آن جاری باشد می تواند به عنوان یک استخر نمونه بدون هیچگونه مواد شیمیایی بهترین استخر برای شنا محسوب می گردد.
با توجه به مساحت این آب بندان طراحی سازه های شناور و اسکله باید با در نظر گزفتن سرعت و مساحت آب بندان که موج های به ارتفاع تا نیم متر را به  وجود می آورد . باید مد نظر قرار گرفت
طراحی این آب بندان باید با توجه به سیاست کلی استان باید توسط یک مشاور ذیصلاح انجام گیرد. که یک آب بندان استثنایی در جهت ایجاد تاسیسات گردشگری شود.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ